LA LLUM I ELS COLORS DEL MEV

MEV7

Fa uns dies em van convidar a una trobada a la capital d’Osona, la Vic del comtat de Barcelona i del Bisbat, conèixer l’espai del Museu Episcopal de Vic i pujar al campanar romànic de la Catedral i gaudir, a vista d’ocell, d’un dels conjunts medievals més interessants del nostre territori.

Tenia curiositat, ja feia temps que volia anar a la descoberta del nou espai que és ara el MEV i alleugerir un record d’infantesa que tenia d’alguna visita amb l’escola a un espai fosc i ple d’objectes que em feien por. Ara, amb un gran i deliciós edifici diàfan fet a mida, vaig tenir la bona excusa de visitar-lo amb l’actual exposició temporal ‘Pintar fa mil anys. Els colors del romànic’, un treball sobre la tècnica i les arts dels pintors i il•luminadors, el making of de la història de l’art medieval, una mostra comissariada per Judit Verdaguer, conservadora del museu que s’engloba en el projecte d’investigació Magistri Cataloniae. I vaig quedar molt complaguda.

 

PER QUÈ VISITAR EL MEV I L’EXPOSICIÓ TEMPORAL ‘PINTAR FA MIL ANYS. ELS COLORS DEL ROMÀNIC?

MEV5 carmemixccommonscopyright

– El MEV, l’espai i la col•lecció.
L’actual edifici és un gran contenidor diàfan, de distribució racional i harmònica i gens carregat, fet a mida per a les funcions museogràfiques pròpies de la institució. Es realitza un recorregut natural seguint els criteris històrics d’ordenació de les col•leccions del museu, disposades segons els materials (pintura, escultura, teixit, orfebreria…) i la distribució de les peces a les sales permet que aquestes puguin ser contemplades des de totes bandes, un recurs facilitador pel millor apropament a l’obra i la seva descoberta.

El MEV acull una extraordinària col•lecció d’obres mestres de pintura i escultura romànica i del gòtic català, com el Davallament d’Erill la Vall, el baldaquí de Ribes, el retaule de la Passió del mestre Saulet o el retaule de Guimerà, també els exemplars més antics al món de pintura sobre fusta, així com orfebreria, teixit o arqueologia, un fons de més de 29.000 peces, i que gràcies a la seva excepcionalitat , el 2001 va ser declarat museu d’interès nacional.

MEV3

– El MEV i la innovació.
És una institució museística que compleix amb escreixos l’objectiu de dedicar un esforç ampli a la conservació, investigació i difusió del seu fons. A modus d’exemple, des del 2010 són capdavanters en les aplicacions del 3D a les seves obres, fins al punt d’haver creat un servei a la carta per facil•litar, per exemple, la reproducció de les seves peces i reubicar còpies dels originals als territoris d’origen (explicat en un post anterior), o la galeria tàctil, un espai amb reproduccions per a ús tàctil per a millorar l’accessibilitat d’algunes peces, o arxius digitals d’alta resolució tridimensional, també en 3D, o d’altres tècniques reproductives, com l’aplicació de gel per a fer impressió en paper elàstic.

També i des de fa anys, col•laboren amb la universitat realitzant tasques d’investigació, com en el cas de la UAB amb el projecte de recerca Magistri Cataloniae. O el premi Laus al millor disseny web 2012.

MEV1

Els colors del romànic, un exemple d’una exposició feta amb pocs recursos i enginy.
Essencial en forma i singular en contingut. Així definiria d’entrada aquesta proposta expositiva. Essencial perquè en un recorregut senzill, pots situar-te i comprendre de seguida el fil narratiu de la proposta expositiva, amb parets com a plafons grans, de colors lluents que emmarquen cadascun dels blocs temàtics, des del monestir com a lloc de formació dels pintors, els centres de producció, els benefactors, els colors i materials, els pigments, la matèria primera que viatja i el comerç… I singular en contingut, perquè aquesta proposta ens mostra des de la rebotiga com ha estat el procés de producció de les obres medievals que ens han arribat, una interessant manera de conèixer i comprendre millor allò que tenim davant els ulls. Amb pocs recursos (exceptuant, és clar, els de la mateixa investigació) i una conceptualització ben definida, es poden aconseguir excel•lents resultats en la divulgació de coneixements científics i culturals.

MEV4

– El resultat d’una investigació que trenca prejudicis i obre expectatives.
Els colors del romànic mostra alguns dels resultats de la col•laboració entre el MEV i el projecte Magistri Cataloniae de la UAB, un projecte de recerca d’anàlisi de laboratori sobre el treball i aprenentatge dels pintors, escultors i arquitectes a l’art català. Fruit d’aquesta investigació, l’exposició apropa els usuaris als colors del romànic, a partir de l’estudi dels pigments, aglutinants i vernissos d’algunes obres del MEV, com el baldaquí de Ribes o el frontal de Sant Vicenç d’Espinelves. A partir de l’estudi d’ aquests materials, es pot saber molta informació sobre la procedència, la tècnica, la datació o la comercialització de materials tan preuats com el lapislazuli de l’Afganistan pels blaus, el verinós orpiment pels grocs o el cinabri, un pigment natural molt abundant a les nostres terres pels vermells. És a dir, la recerca de materials a altres territoris, l’elaboració alquímica i la transmissió de receptaris indiquen la riquesa de colors, tonalitats i variacions cromàtiques que confirma un cop més que al romànic tot era llum i colors.

La investigació també ha fet una descoberta fonamental, i és que l’oli ja era l’aglutinant d’alguns pigments al s. XII, per la qual cosa aquesta troballa situa l’ús d’aquesta tècnica molt abans de la pintura flamenca, redibuixant així el mapa de la història de l’art.

I també trencant prejudicis, una exposició com aquesta és també un bon exemple de com la difusió científica englobada en un marc més informal com el d’un espai expositiu més humanista, també pot ser interessant pel visitant, alhora que ens recorda que la recerca és una de les tasques fonamentals d’un museu.

MEV2

– Continguts que conviden a anar més enllà: l’anècdota.
És una realitat que l’anècdota copsa el visitant curiós i a un gran nombre de públics, per la qual cosa és un recurs d’anellatge magnífic per a qualsevol proposta. A mi em van atrapar dos referents informatius, un lligat amb els monjos que utilitzaven l’alquímia com a tecnologia artística i classificaven les fórmules en receptaris que sols uns pocs transmissors coneixien, com en Teòfil Presbíter i el seu tractat De diversis artibus del s. XII on descriu, per exemple, les tècniques per a la il•luminació en miniatures, i l’altre sobre el comerç de les matèries primes i Il Milione, la gran obra literària de Marco Polo, com a referent, un excel•lent manual de viatges comercials del s. XIII, textos que m’hauré de tornar a mirar i que em refrescaran la geografia i l’origen etnoetimològic de molts dels nostres actuals productes.

I en una jornada tan intensa, també vam tenir temps de fer un petit break intercanviant opinions sobre bloguers a partir d’una proposta feta per en Santos M. Mateos, esperant que esdevingui amb els dies el posso d’alguna cosa més. Només espero que aquest text compleixi l’objectiu d’aquest blog, que és la de facilitar discursos per a una major comprensió de l’entorn cultural, oferint opinió amb criteri, o així ho espero!

Gràcies MEV per l’agradable i terapèutica jornada, un final d’alçada!😉

 

 

Recull dels posts dels altres companys:

Santos M. Mateos. Pintar hace mil años, una exposición que desmonta varios mitos
Antoni Rojas. La jornada #MEVbloggers. La socialització i comunicació de la investigació als museus
Eva Jové. “Pintura romànica a Vic: una exposició, de mida intensa”
Jana Pérez. “El secret de ‘Pintar fa mil anys’ al Museu Episcopal de Vic”
Vàngelis Villar. “Pintar fa mil anys” Allò que la pintura amaga”

  1. Pingback: “Pintar fa mil anys” Allò que la pintura amaga. | Paisatges Culturals

  2. Pingback: La Jornada #MEVBloggers. La socialización y comunicación de la investigación en museos | Patrimonio Cultural Blog

  3. Pingback: La Jornada #MEVBloggers. La socialització i comunicació de la recerca en museus | Patrimoni Cultural Blog

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: