ART FUTURA, VIVIM AL CIBERESPAI!

ARtFutura Intro

Feia temps que no tornava a l’ ArtFutura, des de l’últim cop al Mercat de les Flors farà uns quatre anys, i ara finalment en aquesta edició, l’he pogut tornar a gaudir, una experiència molt enriquidora i recomanable.

ArtFutura, el festival de Cultura y Creatividad Digital, ha estat des del 1990 quan va nèixer, un festival bastant genuí, que explora els projectes i idees més importants del panorama internacional del new media, el disseny d’ interacció, els videojocs i l’animació digital. A banda de l’exhibició en pantalla gran, inclou exposicions, conferències, tallers, instal.lacions interactives i actuacions en directe. Després de canviar de seu a Barcelona diferents cops, com al Santa Mònica o Sant Jordi, va estar ubicat varies edicions a Madrid i Sevilla i des del 2006 es va anar realitzant en simultani a varies ciutats espanyoles, fins a la seva internacionalització, combinant també la simultaneïtat, amb Buenos Aires, Montevideo, Santiago o Bangkok.

ArtFutura és un festival pioner. Fins llavors a Barcelona, parlem dels primers noranta, sentir a parlar de noves tecnologies era pura ciència ficció. I aleshores aquest festival ja parlava de realitat virtual!. Però potser el què desconeixeran molts és que Timothy Leary -el gran gurú de les substàncies psicodèl.liques-, entusiasmat amb una idea del dissenyador d’animació per ordinador Montxo Algora, Eric Gullichsen -experimentador pioner amb la realitat virtual-, i William Gibson, el pare del cyberpunk, decideixen crear un festival on les noves tecnologies i l’art esdevenissim un sol concepte, un entremig entre la contracultura i la cibercultura. I van crear ArtFutura.

A la primera i històrica edició del 1990, Eric Gullichsen, com deia un dels primers experimentadors d’aquesta tecnologia, va presentar un cas de realitat virtual amb el qual es podia experimentar per primer cop amb simulacions 3D a temps real (veure imatge adalt).I també llavors, els innovadors Fura dels Baus presentaven un espectacle amb l’artista nordamericana R. Allen, una performance amb més de 40 pantalles de video que parlava de la relació home i màquina.

Des d’aleshores, artistes i organitzacions com Toshio Iwai, Laurie Anderson, Moebius, David Byrne, Ryota Kuwakubo, Marcel.lí Antúnez, Weta Digital, Ars Electronica, Media Lab Boston o Orlan han passat per aquest espai. ArtFutura des d’aquell moment ha volgut mostrar que art, ciència i new media, internet i tecnologia digital ja gairebé no es poden entendre una sense l’altra.

Edició 2013, Feeding the web. La nostra vida quotidiana transcorre entre el propi entorn físic i el fluxe de dades a la xarxa, és a dir, el nostre món real nodreix de dades aquesta xarxa, interactua amb ella, per la qual cosa ja no existeix un ciberespai, ja som ciberespai.

“No existe ya un ciberespacio separado del mundo real, vivimos en él”. Alex Galloway.

Així es presenta el tema d’aquesta edició, una afirmació que convida a la reflexió i a plantejar-se fins a quin punt un alimenta l’altre, aquesta delicada línia entre el nostre món real i el nostre món virtual i què controla a qui, o com diu Keen “la tendencia a compartirlo todo nos puede llevar a una pérdida de libertad individual, estar conectado deja de ser una opción.” Amb aquesta espectacular introducció van sacsejar durant unes hores a aquesta espectadora i van aconseguir que em refermés que el projecte ArsFutura, almenys en la seva teoria, sigui per a mi un dels esdeveniments culturals més interessants de l’any, així com un referent històric indiscutible en la divulgació del món digital, malgrat alguns ets i uts.

Alguns dels treballs més destacats. Cal aclarir que sols vaig assistir a part del programa audiovisual, les seccions FuturaShow, FuturaGraphics i FeedingtheWeb, una ràpida exhibició dels treballs més destacats en noves estètiques i llenguatges experimentals, projectes realitzats amb stopmotion, timelapses, retoc digital i amb formats curt, videoclip o de tipus viral:

ARtFutura DVein
‘The Vein – Magma’, de Sergi Roda (Espanya) <<feu click sobre la imatge
Potser el més proper a l’art plàstic en el seu sentit més estricte. Motion graphics. Art i tecnologia tète-à-tète, un resultat estètic brillant per aquest video musical de Dvein, una plataforma d’animació i d’acció en viu basada en l’experimentació, jove i reconeguda que va esdevenir molt coneguda arran de l’anunci de Diesel Liquid Space. I aquí el making of d’aquest clip, una interessant yuxtaposició entre performance artística i tecnologia digital.

I aquí…

ARtFutura tweet
‘Rollin’ Safari’, de Kyra Buschor, Habermehi i Paeplow (Alemanya).
<<feu click sobre la imatge
Aquesta simpàtica animació protagonitzada per animals de la selva inflats ens va fer riure a més d’un, l’esperpent estètic digital com a excusa argumental.


‘Professor Kliq’ – Wire and Flasing Lights de Víctor Haegelin (França).
El clip que més em va enganxar, per la tecnologia utilitzada, filferro i paper amb stopmotion (una feinada artesanal digital espectacular!), per la seva banda sonora i pel seu ritme fílmic.


Videoclip ‘Little talks’ by Of monsters and men, de G. Mclean, Canada.
Una perleta d’imatges, il.lustracions i banda sonora onírica en aquest videoclip musical.


‘All work and all play’, de l’agència Box1824 que es dedica a investigar tendències de comportament i consum. Viral ja conegut sobre la generació milennials. (jo encara no l’havia vist).

La secció FeedingTheWeb mostrava una sel.lecció d’obres que, segons paraules textuals del programa, troben la seva raó de ser a internet, i una reflexió sobre la dicotomia entre llibertat i control a la xarxa social. Em vaig quedar perquè també parlava sobre els virals, una tècnica marquetera ara molt utilitzada i que em fascina com a fenòmen, ara ja social.

Conclusions.
Feeding the web. Gran part del nostre quotidià ja és tecnologia, i encara estem en fase d’aprenentatge. És indiscutible el benefici que representa la revolució tecnològica quant a rendiment econòmic i social, les infinites aplicacions, com a la medecina, que hem sabut donar-li per a millorar el nostre benestar. Però aquesta convivència quotidiana amb aquesta enorme base de dades que representa internet i aplicada a qualsevol eina noutecnològica que s’empra de dades com la realitat augmentada, o pitjor encara, el smartphone que ja ha esdevingut una prolongació de nosaltres mateixos, tendeix a tenir-nos saturats d’inputs informatius, depenents d’una virtualitat que ja és realitat, per tant, aquesta individualitat compartida també esdevé una dependència col.lectiva i social… Qui pot escapar de les tendències socials, de tendències que esdevenen part intrínseca de la pròpia estructura social? Tal i com diu Keen, estar connectats deixa de ser una opció. Com tot, controlar l’ús que es fa de la tecnologia i tenir mesura, esdevé una prioritat. Per aquest motiu ja existeix l’anomenada ecologia digital.

– La percepció. Segurament és perquè no vaig poder assistir a tot el festival, però no sé si aquesta edició ha sabut vehicular amb precisió aquest ‘feeding de web’ en l’estructura formal del propi festival, en la seva distribució per seccions o en la selecció dels propis treballs, em dóna que analitzar el concepte s’ha deixat pels textos del web (per cert, recomano i molt tota la documentació que hi ha penjat al web) i m’ha faltat debat, també reflexió amb alguna exposició, malgrat que m’he quedat encantada de tota la exhibició en pantalla, per suposat, sols m’agradaria pensar que no ha estat per un tema de retallades pressupostàries, o perquè com a molts festivals els passa, és difícil amb els anys mantenir-se i reinventar-se amb una competència creixent.

– I una recomanació. No deixeu de seguir ArtFutura, i tampoc, de cap manera us perdeu Ars Electronica, un dels festivals internacionals més importants del món d’art digital i pioner indiscutible des del 1986 en temes d’art, tecnologia i societat, així que, si passeu per Austria aquest setembre, feu una parada, no us decebrà.😉

ArtFutura, una crònica sui gèneris.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: