TAÜLL 1123, LA TECNOLOGIA AL SERVEI DEL PATRIMONI

Taull1123 by carmemix

L’altre dia vaig tenir la sort de poder assistir a un acte on la Direcció Gral de Patrimoni de la Generalitat ens va presentar Taull1123 una intervenció patrimonial que s’està realitzant a l’esglèsia de Sant Climent de Taüll de la Vall de Boi. El projecte s’ha pogut executar sobretot gràcies a la recuperació de les capes profundes de les pintures originals de l’àbsid que estaven amagades darrera la còpia que des dels anys 60 havia substituit l’original que es conserva al MNAC, i consisteix en una nova proposta museística que a partir d’ara es podrà veure gràcies a una reproducció virtual 3D sobre aquestes pintures.

Taüll1123 s’englobat dins el programa Romanic Obert que va començar el 2010 i l’objectiu del qual és la recuperació i difusió del nostre patrimoni romànic, amb el finançament privat de La Caixa i coordinat per la Generalitat de Catalunya. El que s’està duent a terme a l’àbsid central de Sant Climent de Taüll és una nova configuració que millora el seu estat de conservació, recupera pintures originals que estaven amagades darrera una capa de pintura blava, s’instal.la un nou paviment, una nova il.luminació i s’aplica una projecció virtual amb la tècnica mapping, una intervenció que preveu que augmenti la posada en valor de l’espai i les pintures existents i les que van ser traslladades. Amb tot, també permetrà posar al descobert pintura original inèdita – com la d’un soldat tocant el corn – que quedava amagada darrera una viga de fusta que s’ha retirat, i per últim s’ha millorat el drenatge exterior de l’edifici que evitarà les humitats i permetrà una millor conservació.

Tota l’execució de la intervenció ha estat força interessant, d’un incalculable valor històric i patrimonial, però segurament el més innovador és l’aplicació del recurs tecnològic que s’ha escollit, el videomapping, una tècnica de reproducció virtual del què es suposa hauria estat l’aspecte estètic de l’absis principal de l’esglèsia l’any 1123: a partir de les pintures que encara es conserven, les que s’han anat recuperant en el procés de restauració i les que hi ha al MNAC de Barcelona, s’ha realitzat una reconstrucció científica virtual de com era l’àbsid i el presbiteri. Aquesta reproducció es projectarà sobre les pintures recuperades fent coincidir els fragments i en mostraran 3 moments, l’actual amb les capes profundes, les pintures conservades a l’esglèsia i al museu i la reconstrucció Taüll 1123, que imagino serà espectacular, si més no molt propera a l’original medieval. Per a gaudir-lo haurem d’esperar al setembre, però recomano aprofitar el temps i visitar igual la Vall de Boí, veure d’aprop les capes profundes al descobert de Sant Climent i fer el recorregut de les 9 esglèsies romàtiques patrimoni mundial un regal patrimonial imprescindible.

Després d’aquesta petita introducció, he de confessar que a banda de l’emoció que vaig sentir pel fet d’estar allà i gaudir de l’explicació en directe, els moments més impagables per a mi van ser dues petites grans coses; una, pujar sola per les escales de fusta empinades del campanar de Sant Climent, una experiència inenarrable, vaig poder superar el vertígen observant el paisatge que envoltava el complexe, els pics, les valls al fons, el poble, tocar la campana i les pedres, i viure com una espècie d’experiència metafòrica ‘celestial’, anar pujant per tot aquell entorn patrimonial excepcional. I l’altra, quedar-me ‘eclipsada’ pel pobre pantocràtor, la còpia que ha quedat a terra i que tothom hi passava pel costat sense fer-li gaire cas, una còpia sí, però tot un símbol iconoclàstic que identificava l’indret (a saber, més d’un turista s’haurà cregut que el què estava veient era l’original…) i que gràcies a la pressió dels veïns de la Vall, romandrà a Sant Climent, en algun raconet, i es podrà seguir visitant. (parèntesi inevitable en forma de crònica personal😉

Taull1123a by carmemix

Però ara centrem-nos en el què per a mí ès el més destacat d’aquesta proposta, l’aplicació de la tecnologia del videomapping, i no pel fet tecnològic en sí, sino per l’ús que se li ha volgut donar, el què l’identifica i per aquest motiu fa genuí el projecte Taüll 1123, ara m’explicaré:

1. El videomapping te els seus precedents en les projeccions creuades de tecnologia cinematogràfica, en les reconstruccions virtuals en pantalla, i també en els espectacles de llum i so que a molts llocs universalment coneguts molts de vosaltres haureu vist, com a Egipte a les piràmides de Gizeh, amb lectures dramatitzades emulant les veus dels faraons i explicant part de la seva història, un espectacle fantàstic i per a recordar, però que, sense menyspreuar el mèrit, potencia i prioritza més el vessant turístic de l’espai monumental, una condició suposo que necessària per al manteniment dels situs patrimonials.


(Piramides de Gizeh)

2. Les tendències actuals ‘traspassen’ l’experiència in situ i mesclen aquests efectes sobre els espais escènics patrimonials gràcies, sobretot, a l’enorme desenvolupament tecnològic, com la realitat augmentada, la geolocalització o tècniques computeritzades d’animació i webcam, eines que permeten una major precisió. I el videomapping és tot això, i un magnífic recurs d’oci cultural que congrega milers de persones al voltant d’un esdeveniment: recordem el meravellós espectacle que ens van oferir a la Casa Batlló el 2012 per a celebrar els 20 anys d’activitats, on es va poder veure la casa treient foc, el drac, Sant Jordi i  tota la simbologia que representava la genialitat de  Gaudí en un esdeveniment visual imperdible i de gran impacte, o el de la Sagrada Familia amb motiu de les passades festes de la Mercè.


(Casa Batlló, Barcelona, 2013)

3. Però hi ha altres casos, encara pocs, que utilitzen el videomapping 3D per a reconstruir no ja un fil argumental fictici, sino un espai, és a dir, en fan un ús diferent, ensenyen allò que d’una altra manera seria impossible de veure tridimensionalment amb tant de realisme: a França, a la catedral d’Amiens al 2010 es va veure com és l’actual façana i com s’havia interpretat el què es creu que era quan va ser construïda, -amb les proves i restes documentades- i el resultat és sorprenent, l’ull actual no està acostumat a l’estètica de l’època. O el què es farà al temple romànic de Santa Maria de Mave, a Valladolid, encara em falta informació, però entenc que serà molt similar al què s’està realitzant a la Vall de Boí.


(Cathèdral Notre-Dame d’Amiens, France, 2010)

I com en els últims casos, a l’esglèsia de Sant Climent de Taüll i gràcies a Taüll 1123, tampoc estem parlant de simples o complexes projeccions virtuals a la paret d’interessant solució estètica, sino que anem més enllà, estem parlant d’utilitzar la tècnica del mapping per a ús didàctic i com a eina de reconstrucció historica de gran impacte visual, una posada en escena que reflectirà exactament allò que es creia havia estat l’aspecte interior de l’esglèsia fa 1.000 anys, és a dir, podrem experimentar i immergir-nos una estona en una experiència única i viure ‘a colors’ les seves parets i la seva iconoclàstia, deixar-nos dur per les sensacions emocionals que ens pugui provocar, i potser entendre amb més claretat l’enorme omnipresència de la institució eclesiàstica a l’època medieval, parets que parlaven, que ensenyaven amb la tradició oral i visual i que impressionaven fins a espantar. El què segurament també caldrà destacar de Taüll és que marcarà precedents, aviat, veureu, la tecnologia vivencial i aplicada amb rigor històric farà camí en el món de la interpretació patrimonial, no només com a recurs comunicatiu, sino científic i acadèmic, serà una eina que facilitarà la comprensió dels visitants en els espais patrimonials més difícils.

I per acabar no voldria allargar-me gaire en els conclusions, sols espero que aquesta intervenció beneficii d’una manera sostenible La Vall, que en resulti una iniciativa de promoció econòmica de qualitat, que es compensin les línies sovint massa centralistes de les polítiques culturals d’aquest país, que trobem fòrmules per a diversificar la captació de recursos d’origen privat, que apliquem amb criteri polítiques de RSC a les inversions culturals públiques i vetllem per l’origen responsable d’aquests recursos,  i sobretot, haurem de tenir prou cura perquè aquest fantàstic recurs tecnològic s’apliqui amb coherència i amb l’objectiu final de beneficiar al màxim la comprensió històrica i artística del visitant.

Enhorabona Taüll 1123!

  1. Pingback: LA PINTURA MURAL, HISTORIAS EN UN MURO: EL MAPPING DE SANT CLIMENT DE TAÜLL | CARMΣMIX l'estraperlista

  2. Pingback: Sobre la relació entre museus i bloguers. La meva visió | embadalits

  3. Pingback: MÁS SOBRE MAPPING | CARMΣMIX l'estraperlista

  4. Pingback: LA TECNOLOGIA DE GRANDES RECURSOS EN EL PATRIMONIO | CARMΣMIX l'estraperlista

  5. Paquita

    Vist per sentència:
    EMOCIONANT I CAPTIVADOR !!!

  6. Francina

    Felicitats per l’article.
    Al principi em vaig prendre la proposta amb certes reserves per la seva “espectacularitat” efectista. Però a mesura que hi rumio em sembla més encertada. Sobretot pel que comentes del mapping com a eina de reconstrucció ( una pràctica que la restauració científica, excessivament elitista i freda, havia deixat de banda per vulgar, inculte i massa propera al “populatxo” ignorant). D’altra banda res més reversible i perfeccionable que el mapping. I des del punt de vista pedagògic es tracta d’un llenguatge que pot entrar molt bé en aquest món tan avesat a les “experiències directes” en detriment de la reflexió i la paciència que requereix un aprenentatge profund. Una proposta cultural valenta que jo també espero poder disfrutar en breu.

    • carmemix

      Molt be Francina i moltes gràcies, crec que tot serà sumar i, evidentment, com a totes les tecnologies, dependrà de l’ús que se’n faci, espero intel.ligent, amé i amb rigor històric. Gràcies un altre cop!😉

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: